متن سخنراني استاد حسين استادولي :
اهل تسنن به مهدویت نوعی معتقد هستند ما به مهدویت خاص مهدویت نوعی به این معنا که آنها میگویند حضرت مهدی عجل الله شخصاً مشخص نیست و زمانی فرا میرسد که جهان را ظلم و جور فرا میگیرد و زمان پراز ظلم و جور میشود و خداوند یک شخصی را از اولاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برمیانگیزد و مامؤریت میدهد که قیام کند و جهان را اصلاح کند.
امّا شیعه معتقد است حضرت مهدی عجل الله شخص خاصی است که پدر و مادرشان مشخص است و خودشان به دنیا آمدند و اکنون در غیبت طولانی هستند و تمام مشخصاتی که شیعه درباره حضرت مهدی عجل الله معتقد است.
بنابراین تفاوت ما با اهل سنت در این است که حضرت مهدی عجل الله برای ما شخص خاصی است. روایات فراوانی نیز در این زمینه است که از ایشان نام برده شده است.
در روایات اهل سنت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند :” الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی” آنها به این روایت اضافه کردهاند و گفته اند ” المهدی ذريته اسمه اسمی واسم ابیه اسم ابی ” ” به این معنا که نام پدرش نام پدر من است و اهل سنت برای توجیه مهدیهایی که مدعی به مهدویت شدند و اسمشان محمدبن عبدالله بود؛ این روایت را تغییر دادند. روایات فراوانی نیز داریم که اشتباه بودن این روایت را به اثبات میرساند.
بنابراین بن الحسن که معمولاً انقلابیون آن زمان بودند و با اهل بیت علیه السلام ما میانه خوبی نداشتند، منصور عباسی به پسرش که نام اش محمّد بود، لقب مهدی داد و نام خودش نیز عبدالله بود و ادعا کرد محمّدبن عبدالله که رسول خدا صلوات الله علیه فرمودند :” اسمه اسمی ” فرزندش است این روایات را ساختند تا این ادعاها را برای مردم جا بیاندازند. امّا بالاخره نور خداوند خاموش شدنی نیست آنها همه از بین رفته اند امّا هنوز حضرت مهدی عجل الله نیامده است. حتی زیدیه که معتقد به مهدویت زید بن علی بودند. زمانی که زید بن علی به دست حاکم زمان دار زده شد، حاکم گفت : ” ما زید شما را دار زدیم تاکنون دیده نشده است که مهدی به دار آویزان شود “
امّااعتقاد مابه حضرت مهدی عجل الله این است که ایشان شخص خاصی هستند از بین تمام جمعیت روی کره زمین که در حال حاضر پنج شش میلیارد هستند.روایت شده است که ایشان از عرب هستند و در بین عربها نیز از قریش هستند و در بین قریش از اولاد هاشم است و فرمودند حضرت مهدی علیه السلام از اولاد عبدالمطلب بن هاشم است. سپس فرمود اولاد عبدالله بن عبدالمطلب است و سپس فرمود از صلب عبدالله بن عبدالمطلب است. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نیز که پسرانش از دنیا رفته بودند و چند دختر داشت فرمودند از صلب فاطمه بنت محمد بن عبدالله است . سپس فرمود از فرزندان حسین بن فاطمه سلام الله علیه است. سپس فرمودند از فرزندان ابن علی بن حسین علیه السلام است و همینطور یک به یک میشماردند تا به امام زمان عجل الله رسیدند و آنقدر این مشخصات را ریز بیان کردهاند که هر کس بخواهد کوچکترین شخصی را جا ایشان بگذارد،نمیتواند. دوم اینکه این شخص در سال دویست و پنجاه و پنج هجری متولد شده است نه اینکه در یک زمان و یک روزی در آینده متولد خواهد شدواکنون که سال هزار و چهارصد و سی شش است؛ هزار و صد سال از سن مبارک ایشان میگذرد.
درباره حضرت مهدی عجل الله شیعه و سنی هم روایاتشان را نقل کردهاند و هم کتابها فراوان نوشته شدهاست.
مرحوم شیخ صدوق در سفری که به مشهد و زیارت امام رضا علیه السلام رفته بودند نقل کردند: “مردم نیشابور نسبت به حضرت مهدی عجل الله به شک و تردید افتاده بودند و شبهات به قدری قوی بود که اعتقاداتشان را تغییر دادهاست. خلاصه ایشان در نیشابور با مردم زیاد بحث کردند و مباحثی را درباره حضرت مهدی عجل الله بیان کردم و از نیشابور به قم آمدم و شخصی از علما شیعه به نام ابوالسلف قمی دیدند ایشان از بخارا به دیدن من آمده بود. مقداری که با او بحث کردم، مشاهده کردم در اعتقادش به حضرت مهدی عجل الله مشکل دارد علت را از او پرسیدم و گفت من با برخی از فلاسفه و منطقیان در بخارا بحث کردم آنها شبهاتی ایجاد کردند و من نتوانستهام آن شبهات را پاسخ بدهم و خودم نیز به تردید افتادم شخص صدوق آیات و روایات را برای آن عالم بیان کرد و ایشان زمانی که مطمئن شدند به ایشان فرمودند که شما از این یک کتاب بنویسید.
شبی داشتم به آنچه پس از خودم باقی میماند، فکر میکردم که خوابم برد. در خواب دید به مکّه رفته دور خانه خدا طواف میکنم. کنار حجره اسود رسیدم و رفتم تا دست بکشم و آنجا را ببوسم و دعا بخوانم که حضرت مهدی عجل الله را دیدم که کنار در کعبه ایستاده است.حضرت علیه السلام فرمودند: چرا کتابی از احوالات ما نمینویسید تا خداوند این اندوهات را برطرف کند. گفتم من تا کنون چند کتاب درباره شما نوشتهام و روایات فراوانی درباره شما نقل کردهام. فرمودند: نه این کتابی که من میگویم بنویسی و کتابی درباره غیبت انبیا گذشته و کسانی که در امتهای گذشته سالها غایب بودهاند و سپس در بین امت پیدایشان شدهاست بنویس تا استدلال بر غیبت من شود.
شیخ صدوق میگوید من با وحشت از خواب پریدم و تا طلوع فجر غم و اندوه مرا گرفته بود. سپس کتابی به نام کمال الدین و تمام نعمه نوشتم این کتاب ترجمه شدهاست.”
کتاب دیگری که در این زمینه نوشته شدهاست را حضرت آیت الله صافی در زمان حضرت آیت الله بروجردی طبق دستور و خط و خطوطی که ایشان دادند نوشتهاند به نام “منتخب الاثر فی احوال امام ثانی” و این کتاب اکنون در سه جلد عربی و در شش جلد عربی و فارسی چاپ شدهاست.
مرحوم صدوق در این کتاب آنهایی را که در امتهایشان غیبت داشتند و پس از چندین سال باز آمدهاند را مطرح کردهاند از جمله حضرت یوسف علیه السلام است و چندین سال در بین مردم زندگی میکردند. امّا کسی ایشان را نمی شناخت لذا در روایات آمدهاست، زمانی که حضرت مهدی عجل الله ظهور می کنند همه میگویند این آقا را بارها دیده بودیم.
میدهد امشب نوید مرغ سلیمان
مطرب شیرین زبان به نغمه داود
ساقی مجلس گشود زلف سمن سان
مجلسیان پر کنید دامن مقصود
چشم زلیخا گر این جمال ببیند
یوسف خود را دهد به درهم محدود
ایشان نائب خدا بر زمین هستند یعنی هرچقدر میخواهید با خدا تماس بگیرید از این راه است و نمونه و تجسم الله در روی زمین هستند. چرا که ما نمیتوانیم با خداوند تماس بگیریم امّا ایشان هستند و اگر پاک شویم خودشان را نمایان میکنند.
چطور ممکن است حضرت مهدی علیه السلام باشد و کسی ایشان را نشناسد حضرت ادریس و نوح و یوسف و صالح علیهم السلام نیز غیبت کردهاند، امّا بازگشتهاند. غیبت حضرت مهدی عجل الله نیز مانند آنها است. یکی از دلایل انجام یک کار مصداق های انجام شده در عالم است. به چه دلیل میشود غیبت کرد/ به دلیل این همه افراد نیز غیبت کردهاند و طول عمر نیز دست خدا است.
خدا ایشان را نگه داشت و دلیلاش هم آیه قرآن کریم است که میفرماید: زمانی که نهنگ حضرت یونس علیه السلام را بلعید خداوند به نهنگ امر کرد این غذا تو نیست تنها باید او را نگه داری.
قرآن میفرماید: اگر حضرت یونس علیه السلام در شکم ماهی لا اله الله و سبحانک انی کنت من الظالمین نمیگفت تا روز قیامت در شکم ماهی میماند. خوب یک خدایی که آنقدر قدرت دارد آیا نمیتواند یک شخص را نگه دارد و برای نجات بشر ذخیره کند!؟
امام سجاد علیه السلام فرمودند: غیبت امام زمان علیه السلام طولانی می شود و… و بعد میفرمایند مردمی که در زمان غیبت امام زمان عجل الله زندگی میکنند و به او معتقد هستند افضل مردم زمانها هستند. خداوند به این معتقادات عقل و فهم معرفت و شعور و درک و بینش داده است که غیبت به منزله مشاهده برایشان است. اصلاً فضیلت انسان به همین باورانش است.
:::
مراسم جشن شب ولادت حضرت علی اکبر علی السلام با سخنرانی آقای حسین استاد ولی و مداحی حاج علی قربانی(پیش منبر)، حاج امیر عباسی و دیگر ذاکران اهل بیت علیه السلام در منزل حاج علی انسانی برگزار شد.
دیدگاهتان را بنویسید